Monday 2 February 2009

kitakah salji itu ????????

Alhamdulillah hari ini sekali lagi ALLAH memberikan kesempatan pada diri ini untuk merasai keseronakan bermain salji..cantik dan indah sekali ..subhanallah !! sekalipun terasa amat sejuk dan terlalu awal untuk aku menyentuh butiran putih salju itu, namun hatiku tetap teruja ingin sekali aku memegangnya....difikirkan apelah ade pada salji itu ?? aku jua pernah merasainya...tetapi itulah hakikatnya walau berkali-kali melihatnya, tidak sekelumit pun ade perasaan jemu padanya...sesungguhnya ciptaan ALLAH itu terlalu unik dan sempurna..moga tidak pernah lekang mengucapkan syukur dan pujian padaNya..

salji putih bersih dan suci ini gugur ke bumi..disambut meriah dan diraikan ..aku perhatikan setiap yang gugur ke bumi... ia masih lagi tidak berhenti sehinggalah di pgi hari..kemudian sehingga matahari terbit dan memancarkan sinarnya..ia masih lagi turun tidak berhenti...dan semakin menebal dan menebal...

aku pasti, sesiapa saja teruja melihatnya..malah mungkin tak tertahan lagi ingin memegangnya apetah lagi bermain dengannya..aku juga begitu..ku gagahi jua diri ini bangun di pagi hari dan memegang ciptaan ALLAH itu....aku bahgia dan gembira..

jika malam semalam aku melihat salji yg putih bersih itu turun memutihi bumi namun malam ini aku menyaksikan pula ia telah pun berhenti dan semakin susut ...mulai mencair dan akhirnya hilang tanpa kusedari lagi...dalam hati berkata " salji da berhenti..x dapat main lagi "..sedikit rase hampa..namun siapalah aku untuk menghalang semua ini ??

kulihat bagaimana salji yg aku pegang di siang harinya tadi kini sudah tiada lagi...berubah menjadi air...dan tatkala ini tiada lagi ianya dihargai..tiada lagi manusia ingin menyentuhnya mahupun bermain dengannya..bahkan manusia akan lari darinya kerana ia bisa saje mengotorkan sesiapa di tempatnya...takutku andai aku menjadi seperti salji...

adakah kite sama seperti salji ??
pastinya tidak kan..tapi sahabat sekalian lihatlah bagaimana pertama kalinya ALLAH meletakkan kita di bumi ini dalam keadaan yg amat bersih dan suci umpama salji jua...
salji bisa berubah fizikalnya malah warna dan sifatnya...manusia jua begitu..
manusia itu bisa saje berubah...
namun begitu salji hanya akn berubah menjadi air dan mengotorkan..x bermanfaat lagi dan x lagi diminati...
manusia ?? adakah manusia jua hanya kan berubah menjadi air seperti salji ?? tentu sekali tidak..
manusia bisa menjadi ape jua dengan kehendakNya...pilihan di tangan kita disamping tidak jemu memohon dan meminta pada Nya...
moga kita tidak hanya menjadi seperti salji..hadirnya diraikan tapi perginya tiada siapa peduli...

aku yang dalam kealpaan selalu,
Norhafizah

No comments:

Post a Comment