Saturday 17 January 2009

mak. tak nak degil lagi...

Mak, hari ni rase rindu sangat..entahlah mengapa..terasa hiba di hati ini..mahu ada disisimu mak ngan abah seperti dulu2..
teringat plak kisah bila nak datang sini.bila je taw interview telah berjaya, erm tanpa berpikir panjang aku pun terus berhenti dari ukm sehari selepas itu..huhu..kenapalah aku x pikir dulu ek?erm..teruk2..memang x matang betullah..hehe
then bila da quit dari ukm terus call mak, cakap nak angkat barang2 da..omg !! my mom so suprised !!! dia terkejut sangat..banyak kali tanye betul ke ni??..dan berkali-kali juga aku mengatakan yes..yelah mak..anak mak ni manelah main-main tentang hal2 cam ni..ngan my mom memang da masak ngan perangai anak die yang bongsu ni..kalau die nak die buat jugak la..or since die pernah bertekad,insyaallah sedayanya dia akan usahakan jugak..hehe..xtually before nak g interview tu, da niat insyaallah kalau berjaya , i will not take long time to thinking about that..i prayed that, if it is the best one YOU choose for me then, give it to me..and alhamdulillah im very good believing in ALLAH..so bila je dapat tahu da berjaya, maka yakin sangat la dengan sepenuh jiwa yang dis is the best one HE choose for me..ni semua pon aku da pernah cakap kat mak dulu..kalau berjaya dalam interview ni memang aku akn terima that offer..cuma mungkin memeranjatkan mak sebab aku x tanya pon keputusan akhir my mom and my dad..thats why she was so suprised...dan rupa-rupanya mak pernah cakap kat aku dulu sebelum aku datang ke sini, mak kata kalau aku bertanyakan keputusan akhir mak, dia tak benarkan aku ke sini...aku pun agak terkejut dan dalam masa yang sama takut jugak..adakah aku telah membelakangkan mak ?? atau adakah aku terlalu mementingkan diri sendiri?? adakah aku telah tersalah? takut aku tidak mendapat redha mak..tanpa redha mak,tiadalah redha ALLAH...but ALLAH knows everyting..degilnya seorang anak seperti aku ni dianugerahkan dengan seorang ibu yang amat penyabar...terlalu penyabar..patutlah sepanjang tempoh persediaan aku sebelum kesini, mak jarang bertanya atau jarang nak bercakap dengan aku..mungkin kerana kesibukan aku sehingga aku kadangkala terlupa sebentar mak ada disisi ku..mungkin juga mak tidak ingin mengganggu aku dalam kesibukan itu..dan mungkin mak juga menyibukkan dirinya untuk tidak melihat aku dan persiapan..mungkin ingin menutup rasa sedih di hati akan hakikat akan berjauhan dengan anaknya..dan sepanjang tempoh itulah mak agak murung..tidak seperti selalu... dahlulu, aku slalu menemani mak dikala waktu2 mak menjahit,menyikat rambut mak, menyapu bedak dipipi, makan sepinggan malah mak lah yang menemankan aku sehingga aku lena setiap malam, sehingga aku tidak sedar bila mak telah keluar meninggakkan aku sendirian di kamarku, walaupun usiaku bukan lagi muda untuk mendapat layanan seperti itu, tapi mak tidak pernah mengeluh ..tapi sekarang mak slalu bersedih..kenapa mak?? mak tak rela ke nak lepaskan diri ini? bersalahnya aku membuatkan mak bersedih ...mak maafkan lagi ye..maafkan atas kedegilan ank bongsumu ini...kesdihan di hati mak terpancar jua di wajahnya walau aku tahu dia ingin sekali menyembunyikan segalanya dalam hatinya..biar luka yang berdarah ditanggung sendirian, biar parah itu diubatdan dibalut sendirian...
Dan hari ini sekali lagi aku perlu membuat keputusan penting dalam hidup..malah mungkin lebih penting dari sebelum ini..dan kali ini jugalah aku tidak mahu lagi keputusan di tanganku..walau aku tahu aku sudah cukup dewasa untuk menilai dan membuat keputusan..yang mungkin menentukan kebahgiaan ku dunia n akhirat..keputusan kali ini biarlah mak yang putuskan..aku pasrah dan berserah..walau kadangkala aku masih jugak degil seperti dulu tapi kali ini aku mengalah demi seorang wanita yang telah banyak berkorban untuk diri dan hidupku..mak,kali ini ku serahkan pada mak..mak buatlah pilihan..bukan kerana aku buntu @ tiada pilihanku sendiri tapi aku sendiri ingin mak putuskan segalanya...dan walau aku terpaksa aku berdoa agar aku menjadi kuat menghadapi segalanya..dan aku yakin pilihan mak pastinya pilihan terbaik buat diriku...

mak abah ,
tiada kata2 yang dapat aku coretkan disini untuk mengucapkan terima kasih padamu..terima kasih mak kerana mangandungkan, melahirkan,membesarkan, mendidik dengan penuh sabar dan sentiasa mendoakan anakmu ini..terima kasih abah kerana menerahkan tenaga mu demi mengisi perut ini, menghantar ke sekolah, membawa ronda2(tengok lembu) setiap petang,melayan diri ini bermain di taman permainan..

mak abah,
tiada ungkapan yang mampu aku ucapkan betapa aku bahagia mempunyai mak dan abah sepertimu..betapa aku menyayangimu, mengasihimu...
mungkin segalanya tidak dapat aku balas..tapi aku akan sentiasa mendoakn kalian berdua selamat dan berbahgia di dunia akhirat...mendapat syurga disisiNya...aminnnn...

No comments:

Post a Comment